Hayızlı Ve Hayızlı ile ilgili Hükümler
Hayızlı Ve Hayızlı ile ilgili Hükümler
Hadis No : 3810
Ravi: Enes
Tanım: Yahudilerin şöyle bir adeti vardı: İçlerinde bir kadın adet görmeye başlayınca, onunla beraber yiyip içmezler, evlerde beraber oturup kalkmazlardı. Bu durumu Ashab (ra) Resulullah (sav)’a sordular. Bunun üzerine Cenab-ı Hakk şu ayeti inzal buyurdu. (Mealen): “(Ey Muhammed!) Sana kadınların aybaşı halinden sorarlar. De ki: “O bir ezadır. Aybaşı halinde iken kadınlardan uzak kalın. Temizlenmelerine kadar onlara yaklaşmayın. Temizlendikleri zaman Allah’ın size buyurduğu yoldan yaklaşın…” (Bakara 222) ayeti üzerine Resulullah (sav): “Kadınlarınızla nikah (zevciyat muamelesi) dışında her şeyi yapın!” buyurdu. Bu ruhsat yahudilere ulaşınca: “Bu adam ne yapmak istiyor? Bize muhalefet etmediği bir şey bırakmadı!” dediler. (Bu sözü işiten) Üseyd İbnu Hudayr ve Abbad İbnu Bişr (ra) gelerek: “Ey Allah’ın Resulü! yahudiler şöyle şöyle söylüyorlar” diye haber verdiler. “Biz kadınlarla beraber oturup kalkmıyacak mıyız?” dediler. Resulullah (sav)’ın rengi öylesine değişti ki, biz onlara kızdığını zannettik. Onlar da hemen çıkıp gittiler. Derken onlar yolda Resulullah’a gönderilen hediye sütle karşılaştılar. Resulullah o sütü hemen bunların peşisıra içmeleri için gönderdi. Böylece anladılar ki, Aleyhissalatu vesselam kendilerine gücenmemiştir.
Kaynak: Müslim, Hayz 16, (302); Ebu Davud, Nikah 47, (2165); Tirmizi, Tefsir, Bakara, (2981); Nesai, Taharet
Hadis No : 3811
Ravi: Ebu Hüreyre
Tanım: Resulullah (sav) buyurdular ki: “Kim hayızlının fercine veya bir kadının dübürüne (arka uzvuna) temas ederse veya kahine uğrarsa Muhammed’e indirilenden teberri etmiş (yüz çevirmiş) olur.”
Kaynak: Tirmizi, Taharet 102, (135); İbnu Mace, Taharet 122, (639)
Hadis No : 3812
Ravi: Aişe
Tanım: Bizden biri hayızlı olur, Resulullah (sav) da onunla mübaşeret etmek dilerse, ona, hayız olur olmaz izarını bağlamasını emreder, sonra mübaşeret ederdi. Sizden hanginiz, nefsine, Resulullah (sav)’ın nefsine hakim olduğu kadar hakim olur?” (Ebu Davud’un bir rivayetinde, “fevr” (evvelinde -ki “hayz olur olmaz” diye karşıladık-) yerine “fevh” denilmiştir (ki bu da “çoğunda” ve “evvelinde” ma’nasına gelir)
Kaynak: Buhari, Hayz 5; Müslim, Hayz 1, 4, (293, 295); Ebu Davud, Taharet 107, (267, 268, 273); Tirmizi, Tah
Hadis No : 3813
Ravi: Cümay’ İbnu Umayr
Tanım: Ben, annem ve teyzemle birlikte Hz. Aişe (ra)’nin yanına girdim. Onlar Hz. Aişe ye: “Hayızlı iken, sizlerle Aleyhisalatu vesselam ne şekilde mübaşerette bulunurdu?” diye sordular. Aişe validemiz: “Hayız olduğumuz zaman bize, geniş bir izar giymemizi emreder, sonra sine ve göğsümüze iltizamda (temasta) bulunurdu.”
Kaynak: Nesai, Hayz 12,13, (1, 189)
Hadis No : 3814
Ravi:
Tanım: Muvatta’nın rivayetinde şöyledir: “Ubeydullah İbnu Abdillah İbni Ömer (ra), Hz. Aişe’ye göndererek -kişi, hayızlı olan hanımıyla mübaşerette bulunabilir mi?- diye sordurdu. Hz. Aişe radıyallahu anha: “Kadının alt kısmına izarını bağlatsın sonra onunla mübaşerette bulunsun” cevabını verdi.”
Kaynak: Muvatta, Taharet 95, (1, 58)
Hadis No : 3815
Ravi:
Tanım: Ebu Davud ve Nesai’nin bir rivayetinde şöyle denmektedir: “Resulullah (sav) zevcelerinden bir kadınla hayızlı olduğu halde mübaşeret ederdi. Yeter ki, uyluklarının ortasına kadar izarı uzanmış olsun veya dizleri örtülü bulunsun.”
Kaynak: Ebu Davud, Taharet 107, (267, 268, 273); Nesai, Hayz 12,13, (1, 189)
Hadis No : 3816
Ravi: Zeyd İbnu Eşlem
Tanım: Bir adam, Resulullah (sav)’a sordu: “(Ey Allah’ın Resulü!) Hanımım hayızlı iken bana helal olan nedir?” Resulullah (sav): “Üzerine izarını bağlasın, yukarısına istediğinde serbestsin”
Kaynak: Muvatta, Taharet 93,(1, 57)
Hadis No : 3817
Ravi: Muaz
Tanım: Ey Allah’ın Resulü! dedim, “hanımım hayızlı iken bana helal olan nedir?” “İzarın yukarısı, ancak bundan da sakınsan daha iyi olur!” buyurdular.
Kaynak: Ebu Davud, Taharet 83, (212, 213)
Hadis No : 3818
Ravi: İkrime
Tanım: Resulullah (sav)’ın zevcelerinden birinden naklen anlatıyor: “Resulullah aleyhissalatu vesselam, hayızlı hanımlarıyla bir mübaşerette bulunmak dileyince hanımının ferci üzerine bir şey örterdi…”
Kaynak: Ebu Davud, Taharet 107, (272)
Hadis No : 3819
Ravi: İbnu Abbas
Tanım: Resulullah (sav) buyurdular ki: “Kişi, hayızlı karısıyla cinsi münasebette bulunursa (hatasına kefaret olarak) yarım dinar tasadduk etsin”
Kaynak: Tirmizi, Taharet 103, (136, 137); Ebu Davud, Taharet 106, (264, 265, 266); Nesai, Taharet 182, (1, 1
Hadis No : 3820
Ravi: İbnu Abbas
Tanım: Bir rivayette ise şöyle denmiştir: “Kişi hayızlı hanımına, hayız halinin başlangıcında, kan kırmızı renkte iken temas öderse bir dinar tasadduk etsin. Kanın kesilmeye yüz tutup akıntının sarardığı zaman temas eden, yarım dinar tasadduk etsin.” (Tirmizi der ki: “Bu hadis İbnu Abbas (ra)’dan mevkuf (kendi sözü) olarak da rivayet edilmiştir.”)
Kaynak: Tirmizi, Taharet 103, (136, 137)
Hadis No : 3821
Ravi: İbnu Abbas
Tanım: Ebu Davud’un bir rivayetinde hayızlı karısına temas eden kimse hakkında Resulullah (sav)’ın: “Bir veya yarım dinar tasadduk etsin” dediği kaydedilmiştir. Ebu Davud der ki: “Bu rivayet (yani İbnu Abbas’ın “bir veya yarım…” diyerek yaptığı rivayet) sahihtir, ( diğer “…yarım dinar…” diyen rivayet bu kadar kavi değildir.)”
Kaynak: Ebu Davud, Taharet 106, (264, 265, 266)
Hadis No : 3822
Ravi: İbnu Abbas
Tanım: Bir rivayette şöyle denmiştir: “Kişi hanımına kanama halinde temasta bulunmuşsa bir dinar, kanın kesilme halinde temas etmişse yarım dinar tasadduk eder.”
Kaynak: Nesai, Taharet 182, (1, 153); İbnu Mace, Taharet 123, (640)
Hadis No : 3823
Ravi: Aişe
Tanım: Ben hayızlı iken Resulullah (sav)’ın başını yıkardım.
Kaynak: Buhari, Hayz 2, İ’tikaf 2, 3, 4, 19, Libas 76; Müslim, Hayz 10, (297); Muvatta, Taharet 102, (1, 60)